You are here
Balada „Atlagići seju udavaše“
Odsjek:
- Etnologija›Duhovna kultura
Atlagići seju udavaše,
Deset tovar blaga opremiše –
Da im seka zdravo domu dođe.
Zdravo pošla, do pô puta došla.
Kad su bili gorom zelenom,
Smrze joj se devet kavadova
I deseta od svile košulja.
Kad su bili kod bijela dvora,
Sve svatove u vruće halvate –
Mladu nevu u studenu sobu.
Dolazi joj svekrva na vrata.
Ne pita je je l' neva ozebla,
Već joj gleda u čepera veza:
„Fina veza ako si ga vezla,
Fina dara ako mi ga dala!”
Dolazi joj zaova na vrata.
Ne pita je je l' neva ozebla,
Već joj gleda uz košulju veza:
„Fina veza ako si ga vezla,
Fina dara ako mi ga dala!”
Dolazi joj jetrva na vrata.
Malog Salku nosi u naramku
I 'vako mu majka progovara:
„Sine, Salko, ti upitaj strinu
Je Ii strina kroz goru ozebla
I je li se gore nagledala
I je li se konja najahala?”
Mali Salko iz naramka pita:
„Strina moja, jesi li ozebla;
Jesi li se gore nagledala;
Jesi li se konja najahala?”
A strina mu tiho progovara:
„Sine, Salko, jašta mi je bilo!
Pola ruha podajte mi Salki,
A pola mi povratite majki!”
To izusti i dušicu pusti.
Sudbina „zlosretne nevjeste” jedan je od najčešćih motiva u bošnjačkim usmenim baladama. Varijante balade s motivom „promrzle nevjeste” nalazimo već u prvim zbirkama usmene poezije na prostoru Bosne i Hercegovine. U literaturi je poznata varijanta balade o promrzloj nevjesti u kojoj izranja glasovito prezime Vilića (feudalna porodica s područja Rame i Uskoplja): nesretna sudbina „seke Vilića” opjevana je u pjesmi koju najprije bilježi Vuk Vrčević u prvoj polovini 19. stoljeća, a kasnije i Nikola Tordinac te potonji istraživači ovog pjesništva.
Izdvojena pjesma, spjevana u 36 stihova epskog deseterca, najrecentnije je zabilježena varijanta pjesme o promrzloj nevjesti. Dugujemo je kazivačici Habibi Sultanić (r. 1940. godine) iz Podorašca kod Konjica, koja ju je naučila usmenim putem te je na isti način prenijela dalje. U njoj se umjesto imena Vilića spominju Atlagići. Činjenica da je u varijanti iz Konjica zabilježeno drugačije prezime demonstrira ustaljenu praksu putovanja baladnog modela, koji se, shodno događanjima, pamti i prenosi te izranja u novim sredinama, gdje se javljaju slični akteri sa drugim imenima, a sve uz pomoć usmenih pjesnika kao svjedoka vremena i tradicije.